Perinteisen puu-uunin myynti tuplaantui, kun insinööri yhdisti osaamisensa mediatoimiston, digimarkkinoijan ja viestinnän asiantuntijan kanssa.
Perinteikkään uunivalmistaja Porin Matin toimitusjohtaja Pasi Karjalainen havahtui pari vuotta sitten siihen, että saadakseen uusia asiakkaita yrityksen oli tehtävä jonkin sortin digiloikka. Insinöörille digitaalisen sisällön tuottaminen ei kuitenkaan tuntunut siltä kaikkein omimmalta tehtävältä.
Karjalainen otti yhteyttä viestintäyrittäjään Annika Liukseen, ja yhdessä he alkoivat suunnitella, miten lähteä lisäämään brändin tunnettavuutta uusille kohderyhmille. Monet vanhempien sukupolvien edustajat kyllä tunsivat Porin Matin, mutta miten herättää nuorempien huomio?
– Kyllä yritysten on nykyään oltava sosiaalisessa mediassa ollakseen olemassa, Viestintä Liuskan yrittäjä toteaa.
– Toki yritysten kannattaa panostaa myös ansaittuun mediaan, koska kuluttajat luottavat puolueettomaan osapuoleen enemmän kuin mainostavaan organisaatioon. Pääasia, että kaikki viestintä palvelee haluttua kohderyhmää.
Porin Matti otettiin somessa hyvin vastaan. Reilussa vuodessa seuraajamäärä kasvoi parista sadasta lähes puoleentoista tuhanteen.
Verkkokaupan perustaminen helpotti ostamista
Sosiaalisen median kasvu ei kuitenkaan näy suoraan viivan alla, vaan kaupanteko on asia erikseen.
Verkkokaupan avaaminen tuntui järkevimmältä ratkaisulta helpottamaan kuluttajan ostoprosessia. Avuksi pyydettiin Mediakummun yrittäjä Jouni Karppanen, joka on rakentanut yrityksille näyttäviä verkkosivuja ja mainontaa jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Nykyään sivustoille halutaan yhä useammin myös verkkokauppa.
– Perinteisiäkin tuotteita ja isojakin ostoksia ostetaan nykyään verkosta. Moni voi käydä katsomassa esimerkiksi uunia jälleenmyyjällä mutta haluaa silti ostaa sen verkkokaupasta, Karppanen kertoo.
Karppanen korostaa sivuston toimivuuden ja visuaalisen ilmeen merkitystä ostopäätöksessä. Myös Porin Matin vanhat kotisivut laitettiin kaupan perustamisen yhteydessä uusiksi.
– Sivuston ja kaupan on oltava näyttävä ja samalla luotettavan näköinen. Tällaista vaikutelmaa lisäävät muun muassa hyvät kuvat, selkeys ja laadukkaat tekstisisällöt, jotka palvelevat kuluttajaa, Karppanen sanoo.
Mutta vaikka kotisivut ja verkkokauppa olisivat kuinka hienoja, pelkkä verkkoläsnäolo ei riitä. Sivustolle on saatava maksavia asiakkaita.
– Kotisivujen on palveltava yrityksen tarpeita. Se on pitkäaikainen investointi, jonka tarkoitus on kasvattaa yrityksen liiketoimintaa, Karppanen tähdentää.
Digimarkkinointi ohjaa oikeat ihmiset uunikaupoille
Asiakkaita sivustoille saadaan usein tehokkaimmin digimarkkinoinnilla, jolla ohjataan liikennettä esimerkiksi verkkokauppaan muualta netistä. Digimarkkinointia voi tehdä esimerkiksi hakusanamainontana.
Myös Karjalainen päätti satsata digimarkkinointiin. Kumppaniksi hän pyysi Ubinetin Antti Ryynästä, joka on tehnyt töitä digitaalisen markkinoinnin parissa niin kauan kuin sitä on ylipäätään nykymuodossaan ollut.
Viime vuosina Ryynänen on keskittänyt osaamisensa Googlen hakukonemarkkinointiin ja Metan eli tuttavallisemmin Facebookin maksettuun mainontaan. Niiden kautta hän ryhtyi ajamaan liikennettä myös Porin Matin sivustolle.
Digimarkkinoinnin onnistumisessa Ryynänen pitää tärkeimpänä sitä, että yritys uskaltaa investoida siihen. Tavoitteista riippuen kuukausittainen aloitusbudjetti voi olla tuhannen euron molemmin puolin.
– Moni ajattelee helposti, että markkinointibudjetti on hukkaan heitettyä rahaa. Mutta kun raha alkaa tuottaa, se muuttuukin investoinniksi. Eli onnistunut digimarkkinointi vaatii aina vähän uskallusta, Ryynänen summaa.
– Kun alkuinvestointi on tehty ja dataa kertyy, sitä voidaan helposti skaalata tulosten mukaan. Pääasia on, että se on kannattavaa.
Liikevaihto tuplaantui
Porin Matin satsaukset ovat siivittäneet viimeisen vuoden aikana 110 prosentin myynnin kasvua. Pasi Karjalainen sanoo, että projekti tehtiin juuri oikeaan aikaan.
– Energiakriisin aiheuttama kysyntäpiikki tuli täytenä yllätyksenä, eikä kasvua olisi voitu hallita samalla tavalla ilman toimivaa verkkokauppaa ja digimarkkinointia. Asiakkaat on ohjattu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Verkkokaupan ansiosta myös maksuliikenne selkeytyi ja asiakkaat saivat lisää maksuvaihtoehtoja.
Parasta on ollut onnistunut yritysyhteistyö, joka on hyödyttänyt kaikkia osapuolia. Eikä porukassakaan ole ollut valittamista.
– Tällä tiimillä on mukava tehdä töitä. Ja samalla asioita tapahtuu, Karjalainen summaa.